Het is niet evident om bepaalde topics uit een taboesfeer te halen. Lander Severins en Myrthe van Velden stellen activerende vragen en zetten jongeren aan het denken. Puberteit is de ideale periode om te praten over dilemma’s: hoe concreter, hoe beter. Jongeren snakken naar gesprekken waarin ze aan het denken worden gezet.
Ga aan de hand van onderstaande filmpjes in dialoog met jouw leerlingen. Bij elk filmpje hoort een lesfiche die je op weg helpt.
Zelfmoordgedachten
Zelfmoordgedachten komen frequent voor bij jongeren. Praten over deze gedachten is nog steeds taboe. In vergelijking met andere leeftijdsgroepen ondernemen jongeren ook meer zelfmoordpogingen. Het is dan ook belangrijk dat we alert zijn voor signalen die aantonen dat het mogelijks niet goed gaat met iemand. Praat met elkaar en luister naar elkaar.
Onzekerheid en prestatiedruk
Tijdens de puberteit gaan jongeren op zoek naar hun eigen identiteit. Onderweg krijgen ze te maken met onzekerheid, perfectionisme en prestatiedruk. De samenleving laat hen tijdens deze zoektocht ook niet met rust… Maar jongeren zijn kritisch, ook voor henzelf. Nergens voor nodig. Perfectie is passé: wees gewoon wie je bent.
Labels
Jongeren krijgen vaak een etiket (ADHD, autisme …) opgeplakt, dat vertelt wat ze kunnen of net niet kunnen. Wat ze zijn of net niet zijn. Dit leidt tot veel onbegrip. Zijn deze etiketjes modeverschijnselen? Vanuit een persoonlijk verhaal neemt Myrthe je mee naar het leven met een etiket. Redde dit haar leven? Of net niet?
Seksuele voorkeur
Lander heeft een relatie met Myrthe maar bekent dat hij ooit seks had met een jongen. Is dit experimenteren? Houdt Lander van meisjes? Of toch van jongens? Of beide? Hoe ervaren jongeren dit?
First date
Een eerste date: van aantrekkingskracht tot verliefdheid. Hoe gaan jongeren om met de (eigen) gevoelens, verwachtingen, grenzen en wensen bij verliefdheid, een date of een (eerste) lief.
Tabooth: gratis op jouw locatie
JOETZ komt naar je toe met interactieve ‘Tabooths’, volledig ingericht rond taboethema's uit de leefwereld van jongeren (zie bovenstaande filmpjes). De booths stimuleren de kijkers om hierover na te denken en hun mening te geven. Daag jij samen met ons jongeren uit om na te denken over moeilijk bespreekbare onderwerpen?
Praktisch
- Kostprijs: 50 euro opbouw/afbraak + kilometervergoeding 0,43 euro/km gerekend van Sint-Jansstraat, 1000 Brussel
- Duur: 1 tot 4 weken, data overeen te komen
- Grootte: 210cm x 130cm x 100cm per booth
- Elektriciteit: noodzakelijk
- Locatie: De booths zijn niet regenbestendig en moeten binnen staan
- Meer info
Preventie
Voor jongeren met een vraag of probleem. Blijf er niet mee zitten:
IkLikeMezelf: ook zonder filter
Zelfliefde is … iets minder filters en véél meer jezelf. Want perfectie is passé, wees gewoon wie je bent.
Kan je wel een steuntje in de rug gebruiken? Doe dan onze interactieve soaptest!
In 9 mini-episodes delen Emmy, Khalid en co hun daily struggles. Jouw missie: WWYD in deze situatie? Doe de test en ontvang persoonlijke tips en challenges.
Sociale media
Jongeren (be)leven vandaag de dag steeds meer online. Sociale media baanden zich een weg in het dagelijkse leven van jongeren. Het inschatten van de gevolgen van hun eigen gedrag loopt niet altijd even vlotjes: ze doen eerst en denken dan pas na. Sociale media hebben ook een bepaalde kracht: mediawijsheid is niet langer het voorkomen van problemen, maar benutten van mogelijkheden.
Download de GRATIS lesfiche