Het bespreekbaar maken en het concreet benoemen van psychische diagnose (etiketjes) is belangrijk. Enkel op basis van kennis en openheid kunnen leerlingen anderen net dat beetje meer begrijpen (want wat je niet kent, kan je ook niet begrijpen). Deze story en lesfiche helpen je om dit gesprek aan te gaan. Het in dialoog treden met leerlingen zorgt voor een genuanceerd beeld en toont leerlingen dat deze thema’s geen taboe zijn maar bespreekbaar binnen jullie school.
Samen met ervaringsdeskundigen Lander Severins en Myrthe van Velden stellen we activerende vragen en zetten we jongeren aan het denken. Door kritische reflectie en interactieve gesprekken dagen we jongeren uit om na te denken en kennis te vergaren over diagnoses, etiketjes, vooroordelen en anders zijn.
In gesprek met jongeren
Puberteit is de ideale periode om te praten over ethische dilemma’s: hoe concreter, hoe beter. Jongeren snakken naar gesprekken waarin ze aan het denken worden gezet. Over hun beleving reflecteren en erop mogen reageren is zeer belangrijk in hun leerproces. Ze leren eigen ervaringen verwoorden, die met anderen delen en er kritisch over nadenken. Het is ook iets wat jongeren graag doen. Maar alleen als ze daartoe op een goede manier worden uitgedaagd.